poniedziałek, 4 grudnia 2017

Škoda 706 RTTN Start Scale Models

Witam,
Ostatnio moja kolekcja wzbogaciła się o model Škody 706 RTTN, czyli wersji ciągnika siodłowego. Samą miniaturę wykonała, oczywiście, wytwórnia Start Scale Models, czyli SSM. Co prawda sam model jeszcze się w Rosji oficjalnie nie ukazał, jednak mnie udało się zdobyć go przed premierą. Ale zanim zacznę opowiadać o szczegółach mojej Škody 706, streszczę jej historię. W 1953r. w biurze projektowym LIAZa wykonano pierwszy prototyp serii RT. Był on,  w stosunku do poprzedniego modelu 706R skrócony, a całkowicie nową kabinę kierowcy umieszczono nad silnikiem. Po przeprowadzenie prób okazało się, że  jak na ówczesne czasy nie tylko stylistyka, ale i osiągi wyróżniały się wśród innych pojazdów bloku wschodniego. W 1956 zbudowano kolejny prototyp, a w 1957 rozpoczęto masową produkcję ciężarówki. Samochód można było kupić w kilka konfiguracjach:
706 RT - podstawowa wersja ciężarówki, mógł być to skrzyniowiec lub samo podwozie.
706 RTS - wywrotka
Skoda 706 RTH - polewaczka
706 RTHP - samochód gaśniczy
Škoda 706 RTK - podwozie śmieciarki
Škoda 706 RTTN - ciągnik siodłowy
Škoda 706 RTD - wersja z wydłużoną ramą i skrzynią ładunkową tzw. krokodyl
Škoda 706 RTP - wersja z napędem 4x4.
Łącznie, przez 28 lat produkcji, złożono ponad 110 tysięcy ciężarówek. Na podstawie podwozia Škody 706 RT zbudowano autobus- Škodę 706 RTO, produkowaną także w Polsce pod nazwą Jelcz 043, powszechnie znaną jako ,,Ogórek".
Sam model wykonała firma Start Scale Models, która znana jest z produkcji ciężarówek Rosyjskich, ale także, coraz częściej również z innych krajów bloku wschodniego. Samo podwozie miniatury wykonano bardzo dokładnie. Ramę odlano z metalu, przez co model zyskał na wadze. Chociaż kabina nie jest odchylana, odwzorowano część silnika oraz skrzynię biegów. Także do wałów, reduktora, dyferencjału oraz wszelkich zbiorników przywiązano dużą wagę. Przepięknie odtworzono charakterystyczne felgi- trilexy oraz opony. Samą kabinę wykonano bardzo ładnie- szkoda, że jej wykończenie troszkę kuleje. Szoferkę pokryto pięknym, gładko położonym lakierem. Kolory odcięto prosto, a listwy chromowane pomalowano błyszczącą srebrzanką. Podobają mi się wszelkie światła- reflektory i kierunkowskazy, które wykonano z dużą dbałością. Niestety przy lewym reflektorze w moim egzemplarzu widnieje ślad kleju. Grill wykonano przestrzennie- za nim znajduje oddzielnie odlana chłodnica. Niestety szyby nie grzeszą czystością montażu, chociaż starannie pomalowano ich uszczelki. Także wnętrze obfituje w detale takie jak np. charakterystyczna pułeczka umiejscowiona na pokrywie silnika. Podsumowując cały model wykonano z wielką dbałością o szczegóły czy smaczki, jednak montaż nie należy do najlepszych. To tak jakby w Mercedesie krzywo zszyto tapicerkę lub źle dokręcono listwę ozdobną. Jak widać i SSM zaczął tracić swoją słynną jakość. Mimo to, model sprawił mi bardzo dużo radości samą swoja obecnością w kolekcji- wszak 706ka była bardzo popularną ciężarówką, także w Polsce.













2 komentarze:

  1. Czekałem na ten wpis, ale nie spodziewałem się, że pojawi się tak szybko;) Model bardzo mi się podoba. Ze zdjęć wynika, iż bryła, lakier oraz odwzorowanie detali jest na najwyższym poziomie. Widać jednak niewielkie niedoróbki montażowe - podobnie jak w moim Liazie 110 tylne boczne szybki zdają się lekko odstawać. Nie mniej jednak, bardzo chciałbym, żeby i moją kolekcję wzbogaciła taka właśnie piękna Skoda. Gratuluję nabytku;)

    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam więc nadzieję, że i Tobie uda się ją zakupić:) Niestety w kolejnych modelach SSM wady montażowe powtarzają się, no ale cóż zrobić...

      Usuń